Από τις 3 Φεβρουαρίου 2025 ξεκίνησε τη λειτουργία του το νέο πληροφοριακό σύστημα του Υπουργείου Ανάπτυξης «ΟΠΣ Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων» (OpenBusiness) [https://openbusiness.mindev.gov.gr/], το οποίο υποστηρίζει την ψηφιακή διεκπεραίωση των διαδικασιών αδειοδότησης για τα επαγγέλματα που έχουν ήδη ρυθμιστεί με κανονιστικές διατάξεις (σε αυτά ανήκουν και τα τουριστικά γραφεία), καθώς και την καταχώριση των αποτελεσμάτων όλων των σχετικών ελέγχων.
Έτσι, αρχίζει πλέον να εφαρμόζεται, για την ίδρυση ενός τουριστικού γραφείου, η διαδικασία που έχει ήδη ψηφιστεί με τον Ν. 4811/2021 και περιγράφεται στην Κ.Υ.Α. 18914/05.11.2021 (ΦΕΚ Β’ 5161).
Συγκεκριμένα, για την έναρξη λειτουργίας τουριστικών γραφείων και των υποκαταστημάτων αυτών απαιτείται προηγούμενη σχετική γνωστοποίηση, σύμφωνα με το Παράρτημα Ι της συγκεκριμένης Κ.Υ.Α., η οποία υποβάλλεται πλέον αποκλειστικά μέσω του Ο.Π.Σ.-Α.Δ.Ε. «OpenBusiness».
Πριν την υποβολή της γνωστοποίησης, ο ενδιαφερόμενος φορέας δραστηριότητας καταθέτει την εγγυητική επιστολή στην οικεία Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού (Π.Υ.Τ.) και λαβαίνει αριθμό πρωτοκόλλου κατάθεσης, τον οποίο και δηλώνει στη φόρμα γνωστοποίησης, ενώ πρέπει να έχει συγκεντρώσει και να τηρεί στον χώρο άσκησης της δραστηριότητάς του όλα τα απαιτούμενα από το άρθρο 4 της Κ.Υ.Α. δικαιολογητικά, διαθέσιμα για κάθε έλεγχο. Τα αναρτά δε και στο Ο.Π.Σ.-Α.Δ.Ε. Εφόσον το τουριστικό γραφείο θα είναι διοργανωτής οργανωμένων ταξιδιών (πακέτων), θα πρέπει να πληροί και τους όρους του Π.Δ. 7/2018, κυρίως όσον αφορά τη σύναψη ασφαλιστηρίου συμβολαίου και την κοινοποίησή του στην αρμόδια Π.Υ.Τ.
Στην περίπτωση των διαδικτυακών τουριστικών γραφείων, τα δικαιολογητικά δεν τηρούνται στον χώρο άσκησης της δραστηριότητας, αλλά κατατίθενται πριν από την υποβολή της γνωστοποίησης στην οικεία Π.Υ.Τ.
Στην Κ.Υ.Α. 18914/05.11.2021 θα βρείτε όλες τις απαραίτητες λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία γνωστοποίησης για την ίδρυση τουριστικού γραφείου, την υποχρέωση γνωστοποίησης όλων των πιθανών μεταβολών που αφορούν το τουριστικό γραφείο, τους σχετικούς ελέγχους, το απαιτούμενο παράβολο και τις κυρώσεις για κάθε πιθανή παράβαση.
Για τα ήδη λειτουργούντα τουριστικά γραφεία:
Τα τουριστικά γραφεία που ήδη λειτουργούν πρέπει, μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2025, να προβούν σε απογραφή της δραστηριότητάς τους και των βασικών στοιχείων της στο Ο.Π.Σ.-Α.Δ.Ε. «OpenBusiness», με βάση το άρθρο 95 του Ν. 5172/2025 (ΦΕΚ Α’ 10/29.01.2025).
Μετά την παρέλευση της συγκεκριμένης προθεσμίας, για να γίνει απογραφή καταβάλλεται παράβολο διακοσίων (200) ευρώ.
Δεν υποχρεούνται να αναρτήσουν δικαιολογητικά οι επιχειρήσεις που ήδη λειτουργούν με ΒΣΝΠ, σύμφωνα με το προϊσχύσαν νομοθετικό πλαίσιο.
Απαλλάσσονται από την υποχρέωση απογραφής οι δραστηριότητες για τις οποίες έχει ήδη υποβληθεί γνωστοποίηση μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος «www.notifybusiness.gov.gr».
Στο ως άνω άρθρο 95 θα βρείτε και όλες τις πληροφορίες σχετικά με το ποια δεδομένα από τα εισαγόμενα δημοσιοποιούνται από το σύστημα, καθώς και σχετικά με την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που εντάσσονται σε αυτό.
Δεδομένου ότι το πληροφοριακό σύστημα Ο.Π.Σ.-Α.Δ.Ε. «OpenBusiness» είναι καινούριο, είναι πιθανό να παρουσιάσει κάποια προβλήματα ή δυσλειτουργίες στην αρχή. Η Ομοσπονδία FedHATTA είναι σε ανοιχτή επικοινωνία με το Υπουργείο Τουρισμού για την επίλυση όλων των ζητημάτων που μπορεί να εμφανιστούν, γι’ αυτό και ζητάμε από εσάς να μας κοινοποιείτε κάθε πρόβλημα που τυχόν συναντάτε κατά τη διαδικασία απογραφής ή κοινοποίησης στο σύστημα, ώστε οι απαραίτητες διορθώσεις και βελτιώσεις να πραγματοποιηθούν τάχιστα.